Nepal - Kathmandu

12 oktober 2016 - Kathmandu, Nepal

Hallo allemaal,

Hier mijn eerste berichtje vanuit Nepal! Misschien handig om een kleine introductie te geven. Dinise en ik zijn in Azië aan het backpacken voor een nog onbepaalde tijd. We hebben een aantal landen op onze wishlist staan, maar hebben nog geen concrete plannen. Einde introductie.

Na een goede reis van zo'n 17 uur kwamen we zondagavond aan in Kathmandu, de hoofdstad van Nepal. Een chaotische maar bijzondere stad. We slapen in een hostel in de wijk Thamel, dit is een heel touristische wijk. We hebben de eerste dagen veel rondgelopen, door touristische wijken, waar veel kraampjes en winkeltjes zijn, maar ook door de buitenwijken, waar de bewoners voornamelijk voor het huis zitten. Ik heb me nog geen moment onveilig gevoeld, iedereen is heel vriendelijk. Naast de vele mensen op straat kom je veel honden en ook koeien tegen. Onze eersbezienswaardigheid was Boudhanath, de tempel van Budha. Deze tempel is het symbool van het boeddhistische Nepal en tevens de grootste tempel. Hij is door de aardbeving van afgelopen jaar deels verwoest waardoor hij er niet zo mooi uitzag als daarvoor. Toch was het het bekijken zeker waard. Daarna zijn we naar Pashupathinat tempel gegaan, niet wetende dat achter de poort de traditionele lijkverbrandingen plaatsvinden. Daarom zijn we de volgende dag terug gegaan. Wanneer een hindoe overleidt, wordt het zo snel mogelijk op traditionele wijze gecremeerd. Naast de tempel ligt de heilige Bagmati rivier. Hierin worden eerst de voeten en het hoofd van de overledene gewassen en vervolgens wordt het lichaam naar een ghat (verbrandplaats) gedragen. Een deel van het ritueel is dat eerst de mond wordt aangestoken en vervolgens de rest van het lichaam. De verbranding duurt zo'n 4 uur en vervolgens wordt het as in de rivier gegooid. Er volgen nog vele rituelen voor de nabestaanden. Het hebben van een gids was een grote meerwaarde, want ik kan jullie nu nog veel meer vertellen over het Hindoeisme. Doe ik niet (wordt veel te lang). De volgende dag zijn we weer naar een boeddhistische tempel gegaan. Deze staat bekend als de 'monkeytemple', dus 1 keer raden welke dieren daar te zien waren. Om bij de tempel te komen moesten we een hoge trap op. Het was zeker de moeite waard want de tempel en het uitzicht waren prachtig! Al wandelend door de stad kwamen we nog meer mooie tempels en gebouwen tegen.

Kathmandu heeft me echt verrast. Het is een stad vol leven, kleuren en geuren, armoede maar ook rijkdom. Zo waren we gisteravond in een club vol keurig geklede mensen en we moesten er 700 Nepalese ruupies betalen voor een wijntje. Dat is omgerekend €6. Dat is erg veel, over het algemeen is alles hier heel goedkoop.

Morgen vertrekken we met de bus naar de stad Pokhara.

Groetjes Nadja

1. Maria:
    12 oktober 2016
    Hoi Nadja. Wat leuk om je verhaal te lezen. Doet me goed dat je het zo naar de zin hebt.
    En wat een andere wereld daar. Goede reis morgen in de bus naar Pokhara. Liefs ma.
  2. Lonneke:
    Goed verhaal weer Nad!
    Dus je bent nu reislogger? Je vlogskills ben ik ook wel benieuwd naar, lijkt me leuk, kan je vast!
    Waarom wordt eerst de mond van de overledenen aangestoken? Ik ben daar heel benieuwd naar. Oh en waarom alleen het hoofd en de voeten gewassen?
    Hoe waren de apen? Of waren het apen die voor geld met je op de foto konden?
    Als ik het zo lees wil ik zelf ook komen haha.
    Goede reis naar Pokhara!!
    We zien je vlog wel verschijnen.
    Liefs xoxo gossip girl
  3. Amy:
    12 oktober 2016
    Wat een leuk verhaal tante Tatjah!
    Ik pak mijn kofter en tom ook.

Kus,
    Amy
  4. Merel:
    13 oktober 2016
    Wat leuk om te lezen Nad! Geniet er van en een goede reis naar Pokhara!

Liefs Merel
  5. Marian:
    13 oktober 2016
    Leuk nadja...ik ga je volgen hoor veel plezier!!!!
  6. Grieteke:
    14 oktober 2016
    Goed begin Nadja. Genietze. En mooi vertelt.Alle goeds. Groetjes vanuit Giethoorn.
  7. Grejanne:
    15 oktober 2016
    Hi super leuk! Ik ga je zeker volgen wie weet zien we elkaar nog in Thailand ofzo :D!
  8. Vera:
    21 oktober 2016
    Hallo Nadja

Veel plezier daar in Asia

Hier een link voor mensen die geintreseerd zijn in goedkoper reizen

Zie link hier bowen

Groeten

Vera van Oostrom
  9. Clara:
    24 oktober 2016
    Hey Nadja,
    Op school praten we over het boeddhisme. Wat bijzonder dat jij ziet waar wij het over hebben. Zeker een heel andere cultuur dan de onze. Er valt veel te leren en te zien daar.
    Mooi!!
  10. Mariëlle en Annet: