Cambodja

13 februari 2017 - Phnom Penh, Cambodja

Dag mensen,

Voor het eerst via de grens het volgende land binnen getreden. Vanuit Bangkok namen we de bus naar Siem Reap in Thailand. Prima busritje en de grensovergang was goed te doen. De eerste dagen rustig aan, want fit waren Dinise en ik allebei niet. Een eigen kamer en een zwembad bij het hostel maakte het verblijf aangenaam! Een Nederlandse snack (lees kroket, kaassouflé en patatje speciaal) deed me ook goed! Siem Reap staat bekend om de Ankor Wat tempels. Samen met twee duitse meisjes heb ik deze bekeken. Tempelmoe ben ik na Bagan gelukkig nog niet. Ook deze tempels waren prachtig, oud en uniek! De tuktuk bracht ons van de ene naar de andere tempel. Dit geeft toch wel het echte Azië gevoel! De stad Battambang werd onze volgende bestemming. De eerste avond waagden we ons aan de pubquiz. Gelukkig hadden we een goed team uitgekozen, want ik denk dat ik slechts 4 vragen wist te beantwoorden. We waren niet de beste, maar hadden wel de meest orginele naam. Onze prijs: shotjes! De volgende dag een fiets gehuurd en de stad verkend. Het hoogtepunt was een ritje op de bambootrain. We zaten op een platteau van bamboe en werden van A naar B vervoerd en weer terug. Er was slechts 1 spoor, dus toen er tegenliggers aankwamen werd het platteau van de wielen afgehaald en de wielen van de rails. Het was best lachen want het ging ook nog eens heel snel! We hebben voor het eerst een yogales gevolgd, dat viel nog niet mee. Maar met een beetje hulp heb ik een poosje op m'n hoofd kunnen staan. #trots. We hebben de bus naar de hoofdstad Phnom Penh gepakt. De dagen in Phnom Penh hebben indruk op me gemaakt. Na het kijken van een documentaire over prostitutie in Cambodja voelde ik me heel naar. 1 op de 40 meisjes beland hier in en hun omstandigheden zijn verschrikkelijk. Waar ik het meest van stond te kijken is dat het overal gebeurd. In een restaurant, bar of zelfs een telefoonwinkel is het mogelijk om aan een meisje te komen. Sinds dien voel ik me naar als ik langs een bar loop waar een groepje Cambodjaanse meiden staan te wachten op klanten... Het minste wat ik kon doen was een hapje eten bij Daughters of Cambodia. Deze organisatie heeft een café, spa en winkel opgezet waar meiden die uit de prostitutie komen, de kans krijgen om een nieuw leven op te bouwen. Het hele bedrijf wordt gerund door deze meiden. Geweldig dat zulke organisaties bestaan! Cambodja heeft een vreselijke oorlog achter de rug. Hier kwamen we mee in aanraking tijdens een bezoek aan het museum en de Killingfields. In een voormalig schoolgebouw zijn duizenden mensen gemarteld en uiteindelijk vermoord. Met een koptelefoon (met een Nederlandse verteller) werden de verhalen achter de gruwelijkheden die we zagen verteld. Ik zal hier verder niet teveel op in gaan, want hier kan uren over verteld worden. De Killingfields (moordvelden) had ook een Nederlandse tour. Hier zagen we de massagraven, moordwapens en duizenden skeletten. Het is onvoorstelbaar hoe de mensen hier aan hun einde zijn gekomen. Er kwam haast geen enkel pistool aan te pas, op middeleeuwse manieren werden de mensen hier vermoord. Na al deze indrukken in de hoofdstad zijn we naar het stadje Kampot gegaan. Hier hebben we 2 gezellige dagen beleefd en genoten van een prachtige scooterrit door een national park. Het uitzicht was prachtig en op de top stond een oud, verlaten en vooral spookachtig casino/hotel. We hebben 3 eilanden tijdens onze reis bezocht. Nummer 1: Koh Rong Samloem. Eerst een nachtje in een bungalow op het strand, daarna 2 dagen bij het hostel Mad Monkeys. Er hing een fijn sfeertje. Dagje met de boot weggeweest. Gesnorkeld, gevist en vervolgens de vis gebakken en opgegeten. Hoge golven maakten het tripje 10 keer zo leuk, al denk ik niet dat iedereen op de boot het met me eens was. Koh Rong was het volgende eiland. Iets meer ontwikkeld als in de vorm van meer uitgaansleven. Veel hebben we daar niet ondernomen. De laatste avond liet mijn lichaam me weer eens in de steek en was de wc mijn beste vriend. Terug naar het vaste land en tijd voor een doktersbezoekje. Met 4 soorten pillen die ik 3 keer per dag moest slikken zou ik me gauw beter moeten voelen. Gelukkig had de dokter gelijk. 2 dagen later naar het eiland Koh Ta Kiev gegaan. Dit wifiloze eiland telde slechts een paar accomodaties, had een vissersdorpje en een mangoplantage. Wat hebben we genoten van deze plek. 1 nachtje bungalow, 2 nachten buiten in de hangmat. Super gaaf en het lag heerlijk! Kaarten, eten, dutjes doen, nog meer eten, zwemmen en op het strand liggen behoorden tot onze dagelijkse bezigheden. Door de jungle zijn we naar het vissersdorpje gelopen. Vanuit daar namen we de boot naar een ander strandje en gingen we uiteindelijk weer terug. Zo hebben we het hele eiland gezien. De laatste paar dagen waren te vinden op Otres Beach. Van Mirjan hoorde ik dat daar elke woensdag een super leuk feestje was. En ze had gelijk! Op een open plek in het bos was deze 'junglerave' te vinden, inclusief reuzenrat en zweefmolen, die in Nederland nooit goed gekeurd zouden worden. Rond 7 uur in de ochtend keerden we voldaan naar huis! Nog 1 dagje bijgekomen, naar de hoofdstad en vanuit daar naar Laos. Ik denk dat ik bij Cambodja de minste verwachtingen had, misschien was het wel het land waar ik het minst naar uitkeek... Maar wat is dit een geweldig land. Van de indrukwekkende bezoeken in Phnom Penh tot de meest paradijselijke eilandjes, Cambodja heeft zoveel te bieden. Ik had het voor geen goud willen missen!

1. Mariehartje:
    13 februari 2017
    Heerlijk verhaal weer. Ga zo dooooor, echt fantastisch. XX mis joe
  2. Jeanet:
    Mooi hoor, lekker genieten
  3. Maria:
    13 februari 2017
    Wat weer een leuk verhaal. En volgens mij ben je het reizen nog lang niet zat. (Jammer)
    Nee hoor ik gun je dit avontuur van harte. Als ik zie en hoor hoe je hier van geniet.
    Liefs Ma
  4. Bert:
    15 februari 2017
    Mooi verhaal
  5. Mace en Amy:
    16 februari 2017
    Dag tante Nadja!

Leuk hoor... maar wanneer kom je nou weer thuis?
    X Amy en Mace