Maleisië

18 november 2016 - Penang George Town, Maleisië

Niet gedacht dat ik mijn laatste dag in Nepal op deze manier zou afsluiten. We zijn met zo'n 15 man uit het hostel naar een indoor voetbalhal gegaan en hebben daar anderhalf uur gevoetbald, wat een lol! Daarna de nodige drankjes en dansjes. De volgende dag dan ook redelijk brak naar het vliegveld. De vliegreis van Kathmandu naar Kuala Lumpur duurde ongeveer 5 uur. Vanuit de taxi naar het hostel kon ik het al zien, deze stad is zo westers. Hoge gebouwen, overal licht, goede wegen, druk verkeer, shoppingmalls, billboards. Dat is Kuala Lumpur. Na Nepal was dit wel even wennen. De stad doet me denken aan Sydney, het voelt alsof je niet in Azië bent. Maar goed, dat waren we dus wel. In Chinatown en Little India waren de aziatische sferen zeker te proeven. Ook hebben we een kijkje genomen in het enorme park en mochten we een bezoek aan de twintowers niet overslaan. In de avond gingen we nogmaals naar de twintowers, om de licht&geluidshow van de fonteinen te bekijken. Dit viel letterlijk in het water want de muziek en het licht begaven het na 5 minuten.
Het uitgaansleven in Kuala Lumpur is zeer gunstig voor vrouwen. Zo is het bijna elke avond Ladies night en dat betekend gratis drank. Ver-ve-lend. Al vond ik het net zo leuk om op straat te kijken naar een local bandje!

Even een paar feitjes op een rij:
-De meeste mensen hier zijn Islamitisch, dus schoenen uit voordat je naar binnen gaat.
-Het is regenseizoen, dus af en toe een flinke bui. Gelukkig duurt dat nooit lang.

Na 2 dagen verruilden we het drukke Kuala Lumpur voor het natuurgebied Cameron Highlands.
Om hier te komen moesten we de bus nemen. Nooit verwacht dat de bussen hier nog beter zijn dan de bus waarmee je op schoolreisje of naar de huishoudbeurs gaat. Beenruimte in overvloed en een 'ligstand' maakten het ritje zeer comfortabel.

In Cameron Highlands hebben we een wandeling gemaakt door de bossen en een bezoekje gebracht aan een theeplantage. Het was een regenachtige dag, dus toen we gingen brainstormen over de volgende bestemming was de keuze snel gemaakt, we wilden naar een plek vol zon, zee en strand. Het werd Langkawi, een eiland in het noorden van Maleisië. De eerste dagen hebben we dan ook vrijwel niks anders gedaan dan gezwommen in de zee en liggen bakken op het strand. We hebben een ochtendje 'Island hopping' gedaan. In een snel bootje over het water en een bezoekje nemen aan verschillende eilanden. Ook hier kwamen we weer in aanraking met brutale aapjes, wat eigenlijk hilarisch is om naar te kijken. Zo plukte een aap de halve tas leeg van een tourist en zij stond er maar een beetje bij te kijken. Bij mij slaagden ze er in om mijn lolly te bemachtigen.

Een van mijn favoriete dingen tijdens het reizen is toch wel het huren van een scooter. Dat geeft mij het ultieme gevoel van vrijheid. Een beetje rond scheuren, je kan zelf bepalen waar je heen gaat en hoe lang je er blijft. Op Langkawi bezochten we met de scooter twee mooie watervallen, een boeddhistische tempel en hebben we het hele eiland rond gereden.

Onze laatste bestemming in Maleisië was Penang. Ook een eiland, iets minder tropisch. Het stadje Georgetown was het bezoeken zeker waard. Het staat bekend om zijn streetfood en streetart! We hebben een wandeling gemaakt waarbij we verschillende streetart tegen kwamen. Levensechte schilderingen op de muur met een 3D element erin. Zo stond er een fiets tegen de muur en op de muur waren 2 kinderen geschilderd die op de fiets 'zaten' en een stoel waar een geschilderd kind op stond. Lastig te omschrijven, hopelijk gaat het uploaden van foto's dit keer wel lukken. Naast het maken van heel veel foto's maak ik ook filmpjes van mijn reis. Via deze link kan je ze allemaal bekijken:

Morgen (zaterdag) vertrekken we naar Myanmar.

De groeten

1. Maria:
    18 november 2016
    Dit is echt heel anders dan Nepal. Lekker liggen aan het strand en scooter huren is ook niet verkeerd.
    Op naar jullie volgende avontuur in Myanmar. Ben erg benieuwd hoe het daar is.
    Liefs pa en ma
  2. Amy:
    18 november 2016
    Liefe tante Tatja,

Wat een leuke belefenisen alemaal. Als ik laater groot ben, wil ik ook wel naar Langkawi. Daar kunnen we dan lekker onder een waterval spelen. Ga je dan ook weer met mei mee? Heel veel plezier en toitoitoi.

Knuffeltjes,
    Amy
  3. Rina:
    26 november 2016
    Wat heerlijk om je mooie verhalen en ervaringen te lezen Nadja!
    En hoe is het nu in MyanMar? Ik ben heel benieuwd!
    Geniet ervan
  4. Mariëlle en Annet: